
United Hatzalah: Five Key Findings

unitedhatzalahfiles.com — Sourced from Primary Documents

1. The $54 Million Gap
What UH says: “We transferred funds raised in the US to support our operations in Israel.”

What the records show: In 2022, Friends of United Hatzalah Inc. (IRS EIN 26-2286381)
reported disbursing over

5.4
million received that year — a $48.6 million gap with no public explanation.

Source: IRS Form 990 (FY2022) · Israeli Guidestar, Amuta 580465979

2. The Volunteer Count That Keeps Changing
What UH says: “8,500+ volunteers across Israel” (website, fundraising materials, Instagram
reels).

What the records show: The Israeli nonprofit registry — where UH is legally required to report
accurately — lists 7,774 volunteers (2023) and 8,015 (2024). Public fundraising materials
consistently use higher, unverified figures. The ArtScroll book (2014) used 6,000.

Source: Israeli Guidestar annual reports, 2023–2024

3. October 7: An Operationally Impossible Claim
What UH says: “United Hatzalah saved 2,500 lives on October 7.”

What the records show: On October 7, the IDF and Magen David Adom held operational
command. They controlled triage, evacuation routes, and hospital transfer to Soroka, Barzilai,
and Shamir. United Hatzalah is a volunteer first-response organization with no military
clearance, no trauma hospital capacity, and no command authority over the emergency
response chain. The determination of whether a life was “saved” belongs to the agencies that
controlled those outcomes: IDF combat medics, MDA paramedics, and trauma surgeons. No
case records, no methodology, and no independent verification have been published. UH’s own
documentary uses the figure 800 — also unverified — and the organization has never explained
the discrepancy between its own two figures.

54milliontoUHIsrael.TheIsraelinonprofitregistry(Amuta580465979)showsonly



Source: UH documentary (2024) · Jerusalem Post, November 2023 · IDF and MDA public
records

4. The Court Judgment UH Never Mentions
What UH says: Nothing. The 2021 court ruling is not disclosed on UH’s website, in its
fundraising materials, or in its IRS filings.

What the records show: In 2021, the Tel Aviv District Court found United Hatzalah ran a
“coordinated plan to defame and libel Magen David Adom” and ordered NIS 250,000 in
damages. The case arose from UH’s systematic interception of MDA’s emergency radio
frequency — a practice Beer has described publicly as heroic. The founding mythology and the
defamation judgment are the same story told from two different vantage points: one by Beer at
fundraising events, and one by a judge reviewing the evidence.

Source: Tel Aviv District Court, Case 52761-11-18 (2021)

5. The Founding Story No One Can Verify
What UH says: “A seven-year-old boy choked. No ambulance came for 21 minutes. That is why
I founded United Hatzalah.” Told at TED, TEDMED, Authority Magazine, in the ArtScroll book,
and at hundreds of fundraising events over 15 years.

What the records show: No date, name, neighborhood, hospital, dispatch log, treating
physician, or corroborating witness has ever been published. The story involves a child who
either survived or did not — in either case there is a verifiable record. None has been produced.
An organization that has raised over $300 million on the basis of this story has never provided a
single primary source to support it.

Source: TED Talk (2013) · TEDMED · ArtScroll “90 Seconds” (2014)

Full investigation with primary source documents: https://unitedhatzalahfiles.com

This summary is based on publicly available primary documents: IRS Form 990 filings, Israeli
nonprofit registry reports, court records, and published video/audio. All allegations are presented
as reported and alleged; they do not constitute legal findings unless otherwise specified.

https://unitedhatzalahfiles.com/

